söndag 4 november 2007

Fyra veckors hopp och förtvivlan.

Hej alla kära vänner i vårt avlånga land.

Ibland kan man önska att livet inte var så hårt - men vi är för det mesta maktlösa mot ödet.

Som ni ser på min hemsida så har jag bett Carina byta frontbild. I första hand för att vi måste gå vidare - men även som en liten hyllning till Annika med Tino som tagit bilden och som även under denna tiden blivit en mycket god vän.... Ni skall veta att genom hundarna får man "riktiga" vänner.

Ni vet redan ryktes vägen att Oska snittades och det överlevde bara en hanvalp. Hela tiden har Oska och valpen haft det svårt.... Oska har varit mycket sjuk och det kulminerade nu i tisdags kväll då jag var hos min fantastiska veterinär Camilla som upptäckte att Oska hade ett blåsljud på hjärtat och vätska i buken. Hon opererades akut där dom tog bort en varfylld livmoder, tömde urinblåsan på blod och tog ett ultraljud på hjärtat. Hon var i så dåligt skick så hon fick stanna på Blå Stjärnan på IVA för observation och övervakning. Krävde massor med smärtstillande och var mkt orolig och trött. Lille Enso fick jag ta hand om. Blåsljudet vet dom inte hur det har uppkommit eller vad det beror på men det visar sig inte hela tiden. Vi får gå vidare med undersökningen när allt lugnat ner sig.

Vid hemkomsten var hon helt slut och de mörkbruna ögonen lyste av smärta och ångest...... jag kände mig mycket hjälplös och liten. Hon gick direkt till Enso och lade sig men denna gången var hon tvungen att bära tratt då de var så osäkra på att hon inte skulle försöka gnaga eller slicka upp såret som var stort och känsligt. Såklart påverkade allt detta hela vår tillvaro som under nästan en månad nu helt cirkulerat kring förlossning, problem, nattvak,oro,sjukdom, sorg, smärta och allt det andra som hör vårt vanliga liv till. Jag kände det som om jag skulle behöva "klonas"....... Det blev natt och Oskas ylande började övergå i gny då hon plötsligt utan förvarning kastade sig över valpen och på något sätt lyckades frakturera käken på honom. Vad som sedan följde med ytterligare besök på Blå Stjärnan och avlivning av honom då man inte trots upprepade försök av flera veterinärer inte kunde reponera eller återställa käken på rätt plats orkar jag inte dela med mig av.

Jag är ledsen då många med mig hade sett fram emot denna kombination/ kull och vi hade glatt oss åt nya tervbebbar att älska. Nu går inte livet på räls som VI vill, utan lever ett eget liv där vi på något sätt måste försöka hitta en mening och livsglädje. Självklart kan jag sitta här med backspegels perspektiv och vara arg, besviken och utse syndabockar - men vad hjälper det.... vem orkar lyssna på oss när vi gnäller... och skapar det livsglädje??????

Jag har som flera av er redan vet varit i kontakt med Oskas uppfödare Lena och hon har lovat att sätta upp er som vill ha en bra terv på sin valplista. Tack Lena för detta!

Nu måste jag på något sätt få tillbaks glädjen - vilja vara på hundklubben - tala med mina "hundkompisar" - träna - tävla - men framför allt i mitt hjärta förlåta......

Sköt nu om Er, gå en promenad i skogen och pussa alla nära, kära både två och fyrbenta så hörs vi när jag "slickat" mina sår en tid.

Kramar från Eva

17 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns bra att få läsa dina egna ord om vad som hänt sista dagarna! Min farmor sa ibland att: -"livet är en strid", och idag vet jag att hon hade rätt.
Kram//Ann-Marie

Anonym sa...

Jag har inget passande att säga, som kan hjälpa på något sätt. Men jag tänker på er alla inblandade med sorg i hjärtat...

Kerstin och Gouda sa...

Tänker på dej vännen.
Många kramar.

Anonym sa...

Ojoj vad livet är orättvist. Tycker så synd om er, och var det något jag kunde göra för att underlätta skulle jag göra det. Varmaste kramen till dig och till Oska! Vi tänker på er, och tycker att det är fruktansvärt tråkigt att inte världen fick berikas med små fantastiska Oskabarn...

Kram Linda

Anonym sa...

Inga ord som kommer upp i mitt huvud känns värda att säga.... Tänker på er!!

Kram // Sandra (med Doris)

Anonym sa...

Allt för ofta får man bevis för att livet är inte rättvist, detta är ännu en sådan gång.
Tänker på er.
Tröstekramar
Gunilla

Anonym sa...

Ja... det är förfärligt... jag har ju varit med under resans gång, men vill ändå skriva några rader...

Du skall veta att det är många som bryr sig om dig och Oska, och många som varit oroliga men som inte velat lägga sten på bördan genom att ställa jobbiga frågor...

Du har en suverän och avundsvärd förmåga att "ta nya tag" även i de mest svåraste situationer, utan att för den skull bli bitter och utse syndabockar, och jag är säker på att du snart är tillbaka i sadeln igen med nya färska planer att sätta i verket!

Ni är fantastiska, både du och Oska!

Kram // Carina & Narni

Anonym sa...

Lycka är inte sommar
Lycka är sol när det regnat mycket länge.......

Tänker på dig Eva!

Kram

Susanne o Cia

Anonym sa...

Livet är så orättvist... Går inte en dag utan att jag tänker på er!
Kramar
Marie & Bailey

Anonym sa...

Usch - stackars er.
Det finns inget man kan säga för att lindra. Inget man kan göra för att trösta.

Tänker på er - håller alla tummar för att tiden läker alla sår och att ni snart kan se framåt igen.

Styrkekramar från oss/
Kerstin

Anonym sa...

Orden räcker inte till här, så fruktansvärt tragiskt alltihopa. Tänker på er. Kram Pia

Anonym sa...

Jättehemskt, får tårar i ögonen! Tänker på er! Säg till om du behöver hjälp på något sätt!

kram Erica och Tilda

Anonym sa...

Tänker på dig och känner verkligen med dig. Många KRAMAR.

Anonym sa...

Urtrist i kvadrat, det som har hänt. Hoppas nu bara att Oska blir frist, och att ni båda hämtar er efter alla strapatser.

Anonym sa...

Vill bara skicka kramar i massor till Er alla.
Alla ord känns tillgjorda och konstiga, så jag skickar kramar istället.
/Åsa oxh Ganto

Anonym sa...

Hej.

Kanske detta är något bra/intressant för dig!

Österländskt NyTänkande och Vacker Meditation, allt i ett skönt paket
= Intressanta 'Divine Principle' Lectures by Hyung Jin Nim Korea.

http://www.familyfed.org/board/uboard.asp?id=video&skin=board_hq_v20E&color=Gray&code=&page=1&page_num=&order1=u_no&order2=desc&u_no=182 Del 1 (lecture starts 4:00 into the recording)

http://www.familyfed.org/board/uboard.aspid=video&skin=board_hq_v20E&color=Gray&code=&page=1&page_num=&order1=u_no&order2=desc&u_no=183
Del 2 (lecture starts 4:50 into the recording)

http://www.familyfed.org/board/uboard.asp?id=video&skin=board_hq_v20E&color=Gray&code=&page=1&page_num=&order1=u_no&order2=desc&u_no=184
Del 3

http://www.familyfed.org/board/uboard.asp?id=video&skin=board_hq_v20E&color=Gray&code=&page=1&page_num=&order1=u_no&order2=desc&u_no=185
Del 4

http://www.familyfed.org/board/uboard.asp?id=video&skin=board_hq_v20E&color=Gray&code=&page=1&page_num=&order1=u_no&order2=desc&u_no=187
Del 5

Referenser:
http://www.euro-tongil.org/swedish/6tindex.htm
6tim (På svenska)
http://www.euro-tongil.org/swedish/ppt.htm
Powerpoint
http://www.euro-tongil.org/swedish/english/audio/
Audio

Mvh /Bengt & Maarit Finland

Anonym sa...

http://www.familyfed.org/

Referenser:
http://www.euro-tongil.org/swedish/
6tindex.htm
6tim (På svenska)

http://www.euro-tongil.org/swedish/
ppt.htm
Powerpoint

http://www.euro-tongil.org/swedish/
english/audio/
Audio

Mvh /Bengt & Maarit Finland